Sākoties skolēnu pavasara brīvlaikam, skolotājiem ir iespēja tikties tiešsaistes nodarbībās, lai dalītos attālinātā darba pieredzē, izprastu jaunā mācību satura ieviešanu, savastarpēji apmainītos ar idejām, materiāliem un rastu risinājumus kvalitatīva mācību procesa nodrošināšanai arī attālināti. Šī gada 15. martā norisinājās Siguldas novada skolotāju jomu diena.
Katra no jomām īstenoja savu darbu. Svešvalodu skolotāji piedalījās starvalstu sadarbībā, kā apgalvo jomas vadītājas I. Dvinska un I. Gaile, ka svešvalodu skolotāji vienojās, ka piedalīsies Express Publishing tiešsaistes seminārā 26.februārī vai Oxford Professional Development seminārā, kas notika vairākas dienas, no 26.-28.februārim. Katru pavasari profesionālās pilnveides seminārus skolotājiem organizē eksperti -speciālisti no dažādām valstīm. Tēmas šogad bija aktuālas un prezentētas augstā līmenī. Tās bija: “Teaching at a Time of Change
- The benefits and Drawbacks of Online Teaching (George Kokolas)
- Laying the Foundation for Linguistic, Social and Emotional Development (Fannie Daou)
- Being More Productive (Steve Lever)”
Lektori dalījās ar savu pieredzi, mācot attālināti. Kā teica George Kokolas – “es devos online frontē un izdzīvoju.” Skolotājus visas valstīs vieno tās pašas problēmas un vēlme tās radoši risināt. Guvām pozitīvas emocijas un jaunas idejas!
Latviešu valodas un literatūras skolotāju jomas vadītāja I. Vuškāne uzsver, ka metodiskajā dienā pedagogi tika aicināti dalīties pieredzē gan ar idejām domraksta mācībā, gan arī idejām attālinātajā mācību procesā,
realizējot jauno standartu 4., 7. un 10 klasēs. Pedagogi strādāja 3 darbnīcās, daloties pa skolēnu vecumposmiem. 4.-6.klašu darbnīcā tika aktualizēti jautājumi par tekstveides attīstīšanu un pilnveidošanu, plānveidīgu un stilistiski precīza teksta veidošanu, kā arī radošām domraksta idejām. 7.-9.klašu skolotāju grupā tika pārrunāti jautājumi par domraksta plānošanas soļiem, kā veidot domu kartes, kas palīdz skolēniem strukturēt domu; kā plānot un rakstīt pārspriedumu, izmantojot grupu un individuālo darbu. Tika meklētas arī atbildes, kā strādāt ar skolēniem, kas sāk apgūt latviešu valodu, kā arī meklēti dažādi risinājumi domraksta mācīšanai attālinātajā mācību procesā. 10.-12.klašu skolotāju darba grupā tika aktualizēta kinofilmu (piemēram, “Romeo un Džuljeta”, “Dvēseļu putenis”, “Homo Novus”) izmantošana daiļdarba atklāsmei un izpratnei, kā arī radošo uzdevumu dažādie piemēri un to nepieciešamība skolēnu mācību vielas uztveres dažādošanai. Tika diskutēts par inovācijām un mācību metožu daudzveidīgumu, par radošo uzdevumu nepieciešamību vielas izpratnes atklāsmei, kā arī dalīšanās pieredzē, kā skolēnam strādāt ar domraksta kļūdu labošanu, izpratni un skaidrošanu.
Kultūras izpratne un pašizpausme mākslā jomā, ko vada Kristīne Apine, piedalījās trīs mācību (mūzikas, mākslas un teātra mākslas) priekšmetu 11 skolotājas. Vairāku stundu garumā dalībnieces baudīja pieredzes stāstus. Ieguva idejas uzdevumiem, vērtēšanas kritērijus (SLA). Diskutēja par attālināto procesu, tā organizēšanu. Savas idejas prezentēja SPV vizuālās mākslas, mūzikas un teātra skolotājas, Laurenču sākumskolas mūzikas un mākslas skolotājas, Siguldas 1. pamsk. mūzikas skolotāja, Garkalnes vispārizglītojošās un mākslu pamatskolas skolotāja un K. Apine vizuālajā mākslā. Dalībnieces vienojās par ideju (prezentāciju) apmaiņu.
Veselības un fiziskās aktivitātes mācību jomas, kuru vada A. Vīksna, skolotāji Google Meet platformā dalījās pieredzē par veiksmēm un novitātēm mācot sportu attālināti. Diskutēja par digitālo tehnoloģiju izmantošanu uzdevumu veidošanā un atgriezeniskās saites nodrošināšanā. Tika apspriestas idejas un ierosinājumi skolu sporta sacensību organizēšanai nākošajā mācību gadā un izveidota darba grupa Siguldas novada skolu sporta sacensību nolikuma izstrādāšanai.
Dabaszinātņu jomas , kuru vada L. Sausiņa, skolotāji piedalījās tiešsaiste seminārā, kurā Liene Sabule, Jelgavas valsts ģimnāzijas bioloģijas skolotāja stāstīja, kādi ir “Labās prakses piemēri bioloģijas apgūšanai pamatskolā atbilstoši kompetencēs balstītai mācību pieejai un mācību priekšmeta programmas paraugam “Bioloģija 7. – 9. klasei”, kā arī uzklausīja Mihaila Basmanova, skola 2030 eksperta viedokli par “Mācību satura plānošana dabaszinātņu jomas mācību priekšmetos pamatskolā un vidusskolā”. Dalībnieki atzina, ka guvuši gan ierosmes darbam, gan pārdomājuši jaunā mācību satura ieviešanas iespējas attālinātājā mācību procesā.
Sociālo zinību un pilsoniskās jomas vadītāja I. Berga stāsta, ka šī dalībnieki seminārā klausījās Rīgas 84.vidusskolas vēstures skolotājas, Skola 2030 ekspertes Aijas Bitenieces lekciju par formatīvās un summatīvās vērtēšanas pieredzi sociālajās zinātnēs, par problēmuzdevumu risināšanas stratēģiju. Lektore ar praktiskiem mācību vielas piemēriem izskaidrojusi problēmrisināšanas četrus soļus (definēt problēmu; meklēt risinājumu; plānot un realizēt; novērtēt risinājumu). Pēc lekcijas notika jomas skolotāju jēgpilna dalīšanās savā pieredzē, kā veicies attālināto mācību laikā. Skolotājiem tika aizsūtītas prezentācijas un darba lapas, kuras varēs izmantot savās stundās.
Fiziķi no dabaszinātņu joma, kuru vada J. Bukins, darbojās Zoom platformā un mācījās par skaidrošanas/pamatošanas prasmi, kas ir viena no četrām galvenajām dabaszinātņu prasmēm jaunajā saturā. Nodarbības beigās skolotāji saprata, no kā sastāv skaidrojums (apgalvojums+pamatojums), būs iepazinušies ar dažādiem piemēriem, kur tas jau līdz šim ir izmantots fizikās mācīšanās un būs gatavi izmēģināt šo prasmi mācību procesā pēc brīvlaika. Nodarbību vadīja Valdis Zuters un Jānis Bukins, jo abi par Sākumā dalībniekiem tika dots teorētisks ietvaru un pēc tam vadīta nodarbība par praktiskiem uzdevumiem – analizētas vairākas situācijas un veidoti savi uzdevumus, ko izmantot pēc brīvlaika stundās. Nodarbības beigās tika runāts arī par aktualitātēm- kur kādus materiālus var iegūt un par 9. klašu diagnostiku.
Matemātikas jomas,kuru vada D. Jēkabsone, skolotāji piedalījās nodarbībā “Efektīvs attālinātas mācīšanās process matemātikā 7.-12.klasēm”, kuras laikā katrs centās rast atbildi uz jautājumiem: kā domāt par efektīvām mācībām attālinātā procesā? Kā izmantot metodiskos materiālus attālinātā mācību procesa plānošanai matemātikā? Airas Kumerdankas vadībā skolotāji diskutēja par to, kas liecina, ka attālinātais mācību process ir efektīvs, ko var skolēniem labi iemācīt attālinātā procesā, kādi nosacījumi jāievēro, lai tas būtu efektīvs. Skolotāji aplūkoja dažādas situācijas, kurās noteica un analizēja problēmas cēloni, modelēja ieteikumus, kā rīkoties attiecīgā situācijā. Skolotāji noskatījās vairākus mācību stundu video fragmentus un kopīgi pārrunāja: Kāds ir stundas sasniedzamais rezultāts? Kā parādās SR kompleksums? Kādas prasmes un kā tiek stundā mācītas? Kā izvēlētie uzdevumi ved skolēnus uz izpratni? Kā skolēni saprot, cik tālu tikuši ar rezultāta sasniegšanu? Tāpat bija iespēja pārrunāt un piedāvāt savas idejas kā tiešsaistes nodarbībā realizēt izvēlēto efektivitātes kritēriju. Skolotāji guva jaunas idejas, iedvesmu, kā panākt, lai arī attālinātais mācīšanās process būtu efektīvs. 17.03. matemātikas jomas 4.-6.klašu skolotāji piedalīsies nodarbībā “Skolēna izpratnes padziļināšana, izmantojot matemātiskās stratēģijas”. Laines Blūmas vadībā nodarbībā akcents tiks likts uz 3 jautājumiem: Kāds ir skolēna ceļš uz dažādiem sasniedzamajiem rezultātiem? Kādas matemātiskās stratēģijas izmantojam mācīšanās procesā? Kā stratēģiju izmantošana var palīdzēt, lai padziļinātu skolēnu izpratni?
Paldies visiem skolotājiem, jomu vadītājiem un lektoriem! Iepazīstot jomu pieredzes stāstus, varam secināt, ka šāda tikšanās ne vien stiprina profesionālu un rada jaunas ierosmes, bet arī dod emocionālu atbalstu ikdienas darbā.
Informāciju apkopoja A. Čoiča
One thought on “Metodisko jomu dienā tiešsaistē tiekas Siguldas novada skolotāji”
Comments are closed.