Februāra sākums divpadsmitajām A, B un C klasēm literatūrā pagājis radoša modernisma krāsās.
Jauniešu uzdevums bija lasīt latviešu modernisma aizsācēja Aleksandra Čaka dzeju, iepazīt dzejas galvenos motīvus, tēlus, objektīvā un subjektīvā laika raksturojošās iezīmes, analizēt to un beigās savu interpretāciju atspoguļot radošā darbā, kas bija laba pārmaiņa skolēnu ikdienā. Šī uzdevuma rezultātā tapuši visdažādākie darbi, sākot no digitāliem ceļojumiem Čaka Rīgā, beidzot ar cilvēka izmēra maketiem un dzejnieka aprakstītajiem afišu stabiem, kas apskatāmi Trohaja korpusa 3. stāvā, bet digitālie darbi – saitēs šī raksta beigās.
Radošo darbu prezentācijās izteiktie secinājumi bija dzirdēšanas vērti, tāpēc dažas spilgtākās tēzes lasi zemāk.
Kāpēc nehumanitārajām klasēm būtu jāmācās radoši? Radošie darbi attīsta padziļinātāku domāšanu, kas lieti noder arī ikvienā eksaktajā mācību priekšmetā. Lai gan radošie darbi aizņem vairāk laika, tie ir sava veida atpūta starp tradicionālajiem uzdevumiem un darba lapām, tie skolēnu sejās vieš smaidu un acīs ieinteresētu prieku.
Kāpēc ir interesanti lasīt dzeju un vēl tādu, kas nav rakstīta šajā gadsimtā? Dzeja ir pavisam cits runas un domas izteikšanas veids kā ikdienas saziņā, tāpēc dzejas lasīšana vien šajā gadījumā jau ir domāšana no cita skatu punkta. Čaka dzeja joprojām ir aktuāla gan krāšņās valodas, gan dzejas motīvu dēļ. Viens no Čaka dzejas motīviem – 20. gs. industrializācija Rīgā. Var savilkt paralēles ar mūsdienu digitalizāciju, kad tehnoloģiju attīstības dēļ izzūd profesijas, piemēram, 20.gs. sākuma Rīgā – ormaņa profesija, kuru nomainīja mašīnas un to šoferi , bet mūsdienās – veikala pārdevēja, kuras vietā stājas pašapkalpošanās kases. Čaka vēlme modernizēt, pārveidot tajā laikā esošo dzeju sakrīt ar jauniešu tieksmi kaut ko mainīt tagad. Un tas skolēnus tā pievelk Čaka dzejā. To un vēl daudz ko citu interesantu vari apskatīt izstādē “Čaks, Rīga un modernisms”.
Paldies Aleksandram Čakam, ka iedvesmojis tik daudz jaunu un apņēmīgu mūsu skolas 12.klašu skolēnu lieliem sapņiem un mēģinājumiem tos realizēt!
Šeit saites uz dažiem skolēnu digitālajiem darbiem – interpretāciju par A. Čaka dzejas laiktelpu:
- Skolēnu darbs 12.b kl. : ŠEIT
- Skolēnu darbs 12.c kl. : ŠEIT
- Skolēnu darbs 12.b kl. : ŠEIT
- Skolēnu darbs 12.b kl. : ŠEIT
- Skolēnu darbs 12.b kl.: ŠEIT
- Skolēnu darbs 12. a kl. : ŠEIT
Raksta autore:
Betija Vildiņa, 12.c klases skolniece